Tutorial in General

List of all tutorials.

hari pekerja or hari berkerja

test ler lagi

tapi tak tau ler oke ker tak

hari nie bosan sangat nak buat kerja...

minggu depan dah final exam.. tapi tak berapa nak prepare...

tapi tak per laaaa... lepas exam boleh pi holiday la


Sedap atau tak

Sekadar renungan dipagi yang indah ini...........

buat peringatan buat
diriku yang sering terlepas pandang.


Aku telah menemui sebuah rumah yang usang. Rumah itu hanya berdindingkan
buluh bertanggakan batang kelapa. Di serambi rumah itu ada beberapa anak
kecil yang kelihatan lesu dan letih. Aku hampiri mereka lalu bertanya
kepada yang paling tua antara mereka, seorang kakak yang berumur baru
kira-kira 11 tahun:
"Mana emak? "
"Mak pergi menoreh," jawabnya.
"Mana bapak?"
"Bapak pergi kerja..."
"Habis tu adik yang kecil ini siapa yang jaga?" Di situ ada seorang bayi
dalam lingkungan umur 5 bulan.
"Adik ini sayalah yang jaga." Jawab budak berkenaan.
"Awak ada berapa orang adik-beradik?"
"Sepuluh."
"Adik ni yang ke berapa?"
"Saya yang kelapan."
"Mana abang-abang kamu pergi?"
"Tolong emak menoreh."
"Adik puasa hari ini?"
"Sama je makcik, puasa ke tidak.. Kami ni makan sekali je sehari..."
Jawabnya.
Mendengar kata-kata itu aku sungguh terharu.
Lalu aku bertanya lagi "Adik bersekolah dimana?"
"Saya tak sekolah.. Emak bapak tak mampu..".
"Bapak kerja apa?"
"Tangkap ikan kat sungai nak buat lauk bukak puasa ".
Budak itu memberi tahu, lebih baiklah bulan puasa berbanding bulan lain
kerana pada bulan puasa mereka dapat makan kuih. Ada saja orang yang
hantar.
Aku berlalu dari situ dengan seribu-satu keinsafan. Kebetulan di simpang
jalan ada orang menjual daging lembu tempatan. Aku beli satu kilo tulang
lembu. Di kedai runcit pula, aku beli rempah sup dan sepuluh kilo beras
untuk disedekahkan kepada keluarga itu.
Bila saja aku beri barang-barang itu pada adiknya, dia melompat
kegembiraan

sambil menjerit "Yeh yeh..! Kita dapat makan daging malam ni..!".
Aku bertanya kepada si kakak mengapa adiknya girang sangat. Dia
memberitahu

aku, sejak dari raya korban tahun lepas baru sekarang mereka berpeluang
makan daging lembu sekali lagi.
Seminggu kemudian aku datang lagi ke rumah itu. Bila mereka melihat aku
datang, mereka girang menyambutku di pintu rumah. Kebetulan pada hari
itu aku sempat berjumpa dengan ibu mereka.
Sungguh menyedihkan cerita yang aku dengar:
Anak yang berumur 4 tahun itu memberitahu padaku bahawa mereka sudah
seminggu makan sup tulang yang aku berikan hari itu.
"Tiap-tiap hari mak buat sup, sedaplah makcik.."
Aku bertanya kepada emaknya macam mana dia lakukan hinggakan sup itu
boleh tahan sampai satu minggu?
Dia memberitahu padaku bahawa pada hari pertama dia merebus tulang itu,
dia

telah berpesan kepada anak-anaknya agar tidak membuangkan tulang yang
telah

dimakan. Dia kutip semula semua tulang-tulang itu dan merebusnya semula
untuk dimakan pada hari berikutnya. Itulah yang dia lakukan setiap hari.
Dia berkata "Kalau tidak dapat makan isi, hirup air rebusan tulang pun
dah lebih dari cukup untuk anak-anak saya. Dia orang suka sangat."
Aku bertanya lagi "Upah menoreh berapa makcik dapat?"
"Cuma RM3.00 sehari."
"Ayahnya bekerja macam mana"
"Kalau dia dapat ikan itulah yang dibuat lauk setiap hari."
Rupa-rupanya aku terlupa bahawa aku sebenarnya hidup dalam keadaan
mewah..
Pernahkah anda menghirup air rebusan tulang yang direbus semula
sepanjang hidup anda? Atau adakah anda buang saja tulang itu beserta
daging-daging yang ada padanya kerana anda kata ianya "TAK SEDAP"?
Mungkin kita sudah terbiasa hidup senang hinggakan kita lupa bahawa
kalau pun kita susah, masih ramai lagi orang yang lebih susah dari kita.


Firestater free linux firewall GUI

Get free Linux firewall GUI (graphical). The firewall is one of the most important security features in now days computing environment.

Configuring Firewall in Linux operating system quite confusing and little bit difficult. The other option to make thing easy is to have GUI graphical user interface configuration for your firewall.

You can try firestater The graphical interfaced Open Source firewall for Linux


Me confused!

Everyone got confused for the first time. Yuppp...me too. Well that's true, you know. Looking at various topics, tutorials, forums...just can't help myself but confused. What should I do? Which one should I pock? Oppsss...I mean, pick?

Guess I just have to stick to the manual. Old school style...hehehe. All these new tools suppose to make it easier ya? Powerful? Maybe...but simplified the administration job? Not for me...

Hmmm...


Unable to initialize embedded Gallery Error (ERROR_BAD_PARAMETER)

Yell 

Message: Unable to initialize embedded Gallery
Error (ERROR_BAD_PARAMETER)

    * in modules/core/classes/GalleryEmbed.class at line 350 (gallerycoreapi::error)
    * in /home/content/k/a/m/kambing/html/modules/gallery/gallery_user.inc at line 158 (galleryembed::createuser)
    * in /home/content/k/a/m/kambing/html/modules/gallery/gallery_base.inc at line 97
    * in /home/content/k/a/m/kambing/html/modules/gallery/gallery.module at line 196
    * in ??? at line 0
    * in /home/content/k/a/m/kambing/html/includes/menu.inc at line 418
    * in /home/content/k/a/m/kambing/html/index.php at line 15

 

no solution yet:

but i will try to update the gallery 2 module to the latest one

 


warning: mkdir(/nicknames) opendir(/nicknames) readdir()

Error msg: drupal phpfreechat module on drupal 4.74

* warning: mkdir(/nicknames): Permission denied in /home/content/site.name/html/modules/phpfreechat/phpfreechat/src/pfctools.php on line 122.

* warning: opendir(/nicknames): failed to open dir: No such file or directory in /home/content/site.name/html/modules/phpfreechat/phpfreechat/src/containers/file.class.php on line 388.

* warning: readdir(): supplied argument is not a valid Directory resource in /home/content/site.name/html/modules/phpfreechat/phpfreechat/src/containers/file.class.php on line 389.


The problem seem come from the configuration of phpreechat on dupal 4.7.4

Reson that could make this error appear:

1. May be change the site theme (drupal theme)

 

MY Solution at the current time:

1. check all folder permission for phpfreechat usually all folder and files at /files/phpfreechat directory

2. Log in as site administer then Go to : administer -> settings -> phpfreechat

2.1 on the page configuration click on Reset To Default button = to reset phpfreechat configuration.

then

2.2 on the same page click the Save Configuration button.

Smile


drupal gallery2 Page not found

error

drupal gallery2 Page not found

 Undecided

need to configure mod_rewrite url rewrite in drupal for gallery2 module

1. log in as drupal Site Admin -> administer -> settings -> gallery

2. change your drupal site .htaccess to 666 (chmod 666)

NOTE: make sure that you chang back to 644 after all configuration done.

3.the on the Gallery properties go to -> = Links to Gallery2 Site Admin sections most relevant to Drupal (advanced) =

4. click on -> Embedded URL Rewrite settings : To configure the correct .htaccess path and define the rewrite rules.

on SETUP tab... configure... Embedded Setup For URL Rewrite to work in an embedded environment you need to set up an extra htaccess file to hold the mod_rewrite rules.

Htaccess path: /home/content/your.site/html/

Public path: http://www.nossdutytask.com

Public path: /

 

5. go to tab TEST...

DONE: 

 

 

 


image_exact: File does not exist

 

 image_exact: File does not exist. 

try check and enable module 

2. not working with drupal 4.7.4 for now

 


Selamat Hari Raya Aidilfitri Maaf Zahir & Batin

Selamat Hari Raya Aidilfitri, Dengan Ingatan Tulus Ikhlas, Maaf Zahir dan Batin danemoga syawal tahun ini lebih ceria dan meriah disamping insan tersayang. Tangan Dihulur... Maaf Dipinta Lalu Lahirlah Satu Ucapan Penuh Keikhlasan Nada Kesayuan.... Selamat Hari Raya Aidilfitri Maaf Zahir Dan Batin....!

Apa itu Virus...

Virus

Lebih daripada 6000 jenis virus komputer terdapat di seluruh dunia. Kebiasaanya virus ini tidak dapat dikesan sekiranya komputer tidak mempunyai Anti Virus. Walaubagaimanapun pengguna mungkin akan merasakan sesuatu yang berlainan berlaku pada komputer bilamana terdapat kesan-kesan berikut:

 

i. Proses data lambat

ii. Fail tak boleh dibuka

iii. Data hilang

iv. Dan lain-lain

 

Untuk mengelakkan komputer daripada diserang virus , adalah lebih baik pastikan perisian anti virus telah di install ke dalam komputer anda. Antara perisian anti virus yang terdapat dipasaran ialah :

 


Syndicate content